Зөрчлийн тухай хууль энэ долоо хоногийн Пүрэв, Баасан гарагуудад УИХ-ын чуулганаар хэлэлцэгдэж, эцэслэн шийдвэрлэгдэхээр боллоо. Хэрвээ УИХ-ын чуулганаар тус хууль батлагдвал ирэх долдугаар сарын 1-нээс зөрчлийг эрүүгийн хэргийн шүүхээр шийдвэрлэхээр болж, хянан шийдвэрлэх ажиллагаа нь өөрчлөгдөж, иргэд нэхэмжлэгч байснаа хариуцагч болох зэргээр эрс өөрчлөлтүүд гарч байгаа юм.
Зөрчлийн хуулийг санаачилсан Хууль зүйн сайд асан “Х.Тэмүүжин 1992 оноос хэрэгжиж эхлэсэн Захиргааны хариуцлагын тухай хуулийг Монгол Улсын Үндсэн хуулиар хамгаалсан үнэт зүйл, хууль ёсны ашиг сонирхлыг зүй зохистой хамгаалж, ялгамжтай хариуцлага тооцох үүргээ бүрэн биелүүлж чадахгүй байна” хэмээн үзжээ.
Зөрчлийн тухай хуульд 230 гаруй хуулийн хариуцлагыг нэгтгэж, нийтдээ 1600 зөрчил багтаасан. Эдгээр зөрчлийн 10 зөрчил дээр 100 сая төгрөгийн торгуулийн асуудал яригдаж байгаа. Гэхдээ иргэд болон аж ахуй нэгжийг хэт өндрөөр торгох, баривчлах заалт их байгаа нь олон нийтийн зүгээс нэлээд шүүмжлэл дагуулаад байгаа билээ.
Тус хуулийн ажлын хэсгийн ахлагчаар УИХ-ын гишүүн Х.Нямбаатар ажиллаж байгаа бөгөөд тэрбээр олон нийтийн шүүмжлэлд тэгтлээ санаа зовохгүй байгаа бололтой. Харин ч 2016 онд батлахаар шийдвэрлэгдсэн Эрүүгийн болон Зөрчлийн тухай хуулийг зөөлрүүлсэн хэмээсэн. Гэвч Зөрчлийн тухай хуулиар иргэн болон аж ахуйн нэгжийг шууд торгохоор заасан нь хэр зөв шийдэл бол?
Захиргааны эрх зүйн үндсэн зарчим нь иргэдийг торгох шийтгэх биш иргэдэд зөвлөх үйлчлэх чиг үүргээр илэрхийлэгддэг.
Тийм ч учраас мэргэжлийн хяналтын байцаагч нь хуульч биш эмч, эдийн засагч, газарзүйч гэх мэт тухайн салбарын мэргэжилтнүүд байдаг бөгөөд иргэд тухайн салбарын хууль, дүрэм журмыг зөрчсөн тохиолдолд эхлээд зөрчлийг арилгуулахаар хугацаатай үүрэг даалгавар бүхий албан шаардлага өгөөд түүнийг биелүүлэхгүй бол торгох шийтгэх асуудал яригддаг.
Харин эрүүгийн эрх зүйн үндсэн зарчим нь гэмт үйлдэл болгонд тохирсон ял шийтгэл ногдуулахад оршдог. Зөрчлийн тухай хуульд иргэдийн гаргасан зөрчил болгонд шийтгэл ногдуулахаар шууд хуульчлан зөрчлийг жижиг гэмт хэрэг хэмээн үзсэн. Энэхүү зарчмын шинжтэй өөрчлөлт нь маш олон үр дагаврыг араасаа дагуулна хэмээн мэргэжилтнүүд үзэж байна.
Мөн зөрчил болгонд шийтгэл ногдуулдаг хуультай орон манайхаас өөр бараг л байхгүй.
Уг нь одоо байгаа хуулийн зохицуулалтыг сайжруулах гэж өөрчилж шинэчилдэг байлтай. Гэтэл эсрэгээрээ одоо байгаагаа дордуулсан хууль, хуулийн төсөл яваад байна хэмээн иргэд шүүмжилжээ. Яг бодит байдал дээрээ Зөрчлийн тухай хууль иргэдийн эрх зүйн байдлыг дордуулсан хууль болсон.
Одоо хүчин төгөлдөр үйлчилж буй хуулиар мэргэжлийн хяналтын байцаагч албан шаардлага тавьсан эсвэл торгосон тохиолдолд иргэд захиргааны хэргийн шүүхэд нэхэмжлэл гаргаж, хэрэв хууль зөрчсөн нь тогтоогдвол уг актуудыг хүчингүй болгуулж эрхээ хамгаалдаг бол зөрчлийн хууль хүчин төгөлдөр болсноор эрүүгийн шүүхээр иргэдийн зөрчил бүхий үйлдлийн бодит байдлыг тогтоох ажиллагаа явуулах учир иргэд гэмт этгээд буюу хариуцагч болох бөгөөд мэргэжлийн хяналтын байцаагч, прокурор, шүүгч бүгд иргэдийг яллах талд эсрэг ажиллана.
Дээрээс нь мэргэжлийн хяналтын байцаагчийн ажиллагаанд эрүүгийн шүүх хяналт тавихгүй учир шүүхийн хяналтын гадна хоцорч, хуулийн төслөөр прокурор иргэдийн гомдол мэдээллээр зөрчлийн хэрэг үүсгэх, хянан шалгах, шүүх хуралд яллагчаар оролцох зэргээр хуульчилсан байна. Мэргэжлийн хяналтын байцаагч дээр прокурор нэмэгдэхээр бизнессийн орчинд дарамт ихэснэ гэсэн үг. Өөрөөр хэлбэл, иргэд, бизнес эрхлэгчдийг гэмт этгээд гэж үзээд яллах, шийтгэх байр суурьнаас хууль боловсруулсан байгаа юм.
Зөрчлийн тухай хуулиас иргэдийн заавал мэдэх ёстой зарим заалтыг түүвэрлэн хүргэе.
Гудамжинд шүлсээ хаяж, танхайрч зөрчил гаргаж байгаа этгээд болон бизнес эрхэлж хууль, дүрэм журам, стандарт зөрчиж байгаа хоёр хоорондоо маш ялгаатай. Барилга барих, үйлчилгээ эрхлэх зэргээр бизнесс хийхэд гарч буй зөрчлүүд нь зөвхөн тухайн бизнес эрхлэгчээс биш маш олон хүчин зүйлээс хамаардаг.
Энэхүү зөрчлийг арилгахын тулд төр иргэдийг торгох, шийтгэх биш харин эсрэгээрээ ажлын байрыг нь хамгаалж дэмжиж хамтарч ажиллах ёстой. Энэ бол хаа ч хүлээн зөвшөөрөгдсөн төр болон хувийн хэвшлийн хамтын ажиллагааны суурь зарчим юм.
Мөн зөрчил гаргаж байгаа этгээдүүдийг шийтгэж хашраахгүй бол энэ нь даамжраад гэмт хэрэг гарах шалтгаан болдог, ял завшдаг гэсэн үндэслэлүүд яригддаг.
Нийгмийн хэв журмын зөрчил гаргагчийг бизнес эрхлэгчидтэй холиод, зөрчлийн хууль бүхлээрээ, өөрөөр хэлбэл таслаж нэгтгэсэн 230 гаруй хууль бүгд аж ахуйн үйл ажиллагаатай холбоотой салбарын хууль юм. Бизнес эрхлэгчид, татвар төлөгчдийг гэмт хэрэгтэн гэсэн нэг цонхоор харж хууль хийж болохгүй л байлтай.
Зөрчлийн хууль болон холбогдох хуулийн төслүүдийг гол хэрэглэгч болох мэргэжлийн хяналтын байцаагчид, шүүх, хуульчдын холбоо, иргэд, бизнес эрхлэгчид дэмжихгүй, шүүмжлээд байхад зүтгүүлсээр байгаад батлуулах болсон нь гишүүд хэнд зориулж хууль батлаад байгааг ойлгоход бэрх болоод байна. Татвар төлөгчдөө гэмт хэрэгтэн болгож байгаа нь үнэхээр зөв шийдэл мөн үү.
Б.Энх-Уянга
www.zindaa.mn
Сэтгэгдэл ( 3 )
ГУПАМЖ ТАЛБАЙД НУС ЦЭРЭЭ ХАЯДАГ БИЕ ЗАСДАГ ЯВДАЛ ДЭНДҮҮ МУУХАЙ БҮДҮҮЛЭГ ТОРГОХ НЬ МАШ ЗӨВ
Татвар нэмээд одоо бас дарамтлах хуулиа нэмээд л яаж ард түмэн өдөр хоног элээх билээ!!!
монгол улсын төрд байгаа хүмүүс ард түмнийхээ шүүсийг шахаж байж л монголоо хөл дээр босгох зорилготой байгаа юм бишүү