Улсын мөрдөн байцаах газар МИАТ-ийн удирдлагуудын мөнгө угаасан хэргийг шалгаж, Нийслэлийн прокурорын газарт шилжүүлэхэд бэлэн болсон талаар холбогдох эрхмүүд хэлж байгаа. Гэхдээ МИАТ-ийн үе үеийн захирлууд, Төрийн өмчийн хорооны нэр бүхий хүмүүс, хуулийн байгууллагынхан гэхчлэн бүхэл бүтэн бүлэглэл байгаа гэгдэж байсан энэ хэрэгт холбогдогсдын хүрээ мөрдөн байцаалтын явцад ихээхэн хумигджээ. Ер нь бол сэжигтнээр татагдах ёстой хүмүүс Б.Эрдэнэбилэг, Р.Бат-Эрдэнэ, Ц.Орхон, Г.Жаргалсайхан Ч.Хоролсүрэн, н.Суурьтогтох, С.Батхишиг, Б.Мандахбаяр нараар тогтохгүй гэдгийг олон талын эх сурвалжийн мэдээлэл баталгаажуулж байсан ч, хуулийнхан арай өөрөөр харж байгаа бололтой юм. Ерөнхийдөө дуулиан ихтэй энэ хэрэг прокурорын шат руу шилжлээ гэхэд эргээд нэмэлт мөрдөн байцаалт руу буцдаг жишгээр ужиграх эсэх нь одоогоор тодорхой бус байна. Тэгэхээр удирдлагуудын мөнгө угаасан хэрэг ийм маягаар явж байгаатай зэрэгцэн МИАТ компанийн алдагдалтай үйл ажиллагаанд анхаарал хандуулахаас өөр аргагүй байгаа юм.
Түүнчлэн тус компанийн 2009-2011 оны Санхүүгийн үйл ажиллагаа, орлого, зардлын бүтэц, төлөвлөлт, гүйцэтгэлийн талаарх баримтуудыг цувралаар хүргэж байна. Зам, тээвэр, барилга, хот байгуулалтын сайдын 2011 оны 10 дугаар сарын 10-ны өдрийн 269 дүгээр тушаалаар байгуулагдсан Ажлын хэсэг “МИАТ” төрийн өмчит хувьцаат компанид шалгалт хийсэн байдаг юм.
МИАТ-ийн орлого, зардлын тухай
МИАТ компани 2009 онд 95.4 тэрбум төгрөгийн, 2010 онд 100.9 тэрбум төгрөгийн 2011 оны 3 дугаар улирлын байдлаар 100.1 тэрбум төгрөгийн орлоготой ажилласан байдаг. 2011 оны эхний 3 улирлын байдлаар зорчигч тээвэрлэлт 2009 оноос 4.6 хувиар, 2010 оноос 15 хувиар дээгүүр байна. 2009-2011 онд суудал ашиглалт 6.4-12.8 хувиар нэмэгджээ.
Гэвч Нэг зорчигчийн дундаж орлого 2009 онд 334.9 мянган төгрөг, 2010 онд 298.7 мянган төгрөг, 2011 онд 255.3 мянган төгрөг байна. Зорчигчийн тоо өссөн ч орлого өсөөгүй шалтгааныг авч үзвэл зорчигчийн тооны өсөлтөнд Бээжин, Токиогийн чиглэлийн зорчигчийн тоо өссөн харин тэдгээрийн билетний /такс ороогүй/ Бээжин 199038 төгрөгнөөс 166985 төгрөг болж буурсан, Токио 592591 төгрөгөөс 434817 төгрөг болж буурчээ. Нийт зардалд зардлын ангилалаар эзлэх хувийг авч үзвэл шууд зардал 2009 онд 57.7 хувь байсан бол 2010 онд 53 хувь, 2011 оны 3 дугаар улирлын байдлаар 62.9 хувь болж өссөн, шууд бус зардал нь 2009 онд 26.8 хувь байсан бол 2010 онд 33.3 хувь 2011 оны 3 дугаар улирлын байдлаар 24.9 хувь болж буурсан байна.
Эдийн засгийн үзүүлэлтүүд |
Хэмжих нэгж |
Онууд |
|||||
2009 |
2010 |
2011-IIIтөл |
2011-III |
||||
A |
B |
1 |
2 |
3 |
4 |
||
Бүтээгдхүүн үйлдвэрлэлт |
|||||||
а |
Зорчигч тээвэрлэлт |
хүн |
239461 |
263319 |
242158 |
275421 |
|
|
Бээжин |
хүн |
82026 |
111040 |
|
125063 |
|
|
Сөүл |
хүн |
95783 |
97935 |
|
96325 |
|
|
Токио |
хүн |
23901 |
25925 |
|
27933 |
|
|
Иркутск |
хүн |
235 |
|
|
|
|
|
Улаанбаатар-Москва |
хүн |
9329 |
7306 |
|
8907 |
|
|
Берлин Москва |
хүн |
1999 |
2140 |
|
1813 |
|
|
Осака |
хүн |
2590 |
2843 |
|
3542 |
|
|
Ховд |
хүн |
3060 |
|
|
|
|
|
Мөрөн |
хүн |
3703 |
|
|
|
|
|
Улаанбаатар Берлин |
хүн |
17070 |
16130 |
|
24033 |
|
|
Ханида |
хүн |
|
|
|
|
|
|
Чежү |
хүн |
|
|
|
|
|
|
Хонконг |
хүн |
|
|
|
14539 |
|
б |
Ачаа тээвэрлэлт |
тонн |
1031.8 |
1309.4 |
1576.7 |
1578.6 |
|
- илүү тээш |
тонн |
143.7 |
118.4 |
144.9 |
113.8 |
||
-шуудан |
тонн |
236.4 |
278.6 |
229.2 |
238.7 |
||
-ачаа |
тонн |
651.7 |
912.4 |
1202.6 |
1226.1 |
||
Суудал ашиглалт |
хувь |
66.2 |
70.2 |
64.6 |
74.7 |
||
Нислэгийн зам |
Мян.км |
4834 |
4268.3 |
4672 |
4408.7 |
||
Нийт орлого |
Сая.төг |
95483.7 |
100879.9 |
93688.1 |
100125.3 |
||
Үндсэн үйл ажиллагаааны орлого |
Сая.төг |
90579.2 |
91386.6 |
89615.2 |
95407.3 |
||
Зорчигч тээвэрлэлтийн орлого |
Сая.төг |
78693.4 |
76590.0 |
75080.2 |
75158.4 |
||
Бээжин |
|
16326.3 |
20922.2 |
|
20883.6 |
||
Сөүл |
|
30705.8 |
31211.6 |
|
25204.7 |
||
Токио |
|
14163.5 |
13052.2 |
|
12145.7 |
||
иркутск |
|
56.1 |
5015.2 |
|
|
||
Улаанбаатар-Москва |
|
4498.1 |
3166.5 |
|
2419.7 |
||
Берлин Москва |
|
352.3 |
303.6 |
|
258.5 |
||
Осака |
|
948.9 |
1254.8 |
|
1793.0 |
||
Ховд |
|
410.6 |
|
|
|
||
Мөрөн |
|
311.2 |
|
|
|
||
Улаанбаатар Берлин |
|
11958.5 |
8729.4 |
|
10523.2 |
||
Ханида |
|
164.4 |
|
|
|
||
Чежү |
|
302.6 |
|
|
94.3 |
||
Хонконг |
|
89.2 |
|
|
3826.1 |
||
Илүү тээшний орлого |
Сая.төг |
1444.9 |
1492.9 |
1219.7 |
1219.9 |
||
Шуудангийн орлого |
Сая.төг |
231.3 |
320.4 |
367.5 |
243.7 |
||
Ачааны орлого |
Сая.төг |
2100 |
2531.2 |
3013.3 |
3548.5 |
||
Захиалагт нислэгийн орлого |
Сая.төг |
721.4 |
1632.2 |
1184.9 |
990.9 |
||
Тээвэрлэлтийн орлого |
Сая.төг |
83191.0 |
82566.7 |
80865.7 |
81161.5 |
||
Шатахууны үнийн эрсдэл (YR)-ийн эрсдэл |
Сая.төг |
7388.2 |
8819.9 |
8749.5 |
12604.9 |
||
Терроризмын ү/а-ны эрсдэлийн даатгал (YQ)-ийн хураамж |
Сая.төг |
|
|
|
1640.9 |
||
Терроризмын ү/а-ны эрсдэлийн даатгал (YQ)-ийн хураамжийн best wealth –д шилжүүлсэн |
Сая.төг |
2909.0 |
1618.5 |
|
|
||
Үндсэн бус үйл ажиллагаааны орлого |
Сая.төг |
4904.5 |
9493.3 |
4072.8 |
4717.9 |
||
Гадаадын төлөөлөгчийн газруудын орлого |
Сая.төг |
12462.9 |
10803.9 |
|
5787.4 |
||
Берлин |
|
4641.4 |
2990.5 |
|
1612.2 |
||
Бээжин |
|
2051.0 |
1972.5 |
|
1392.0 |
||
Сөүл |
|
2571.1 |
2001.8 |
|
1388.2 |
||
Москва |
|
1048.3 |
779.6 |
|
432.4 |
||
Токио |
|
2016.6 |
1645.8 |
|
692.2 |
||
Хонконг |
|
|
|
|
176.9 |
||
Интернет билет |
|
134.4 |
1413.7 |
|
547.0
|
||
НИЙТ ЗАРДАЛ |
Сая.төг |
93894.0 |
102649.6 |
90200.6 |
101498.2 |
||
Шууд зардал |
Сая.төг |
54183.8 |
54593.9 |
56791.1 |
63409.6 |
||
Шууд бус зардал |
Сая.төг |
25239.6 |
34267.6 |
22753.9 |
25109.1 |
||
Нэмэлт болон удирдлагын зардал |
Сая.төг |
14470.6 |
13967.6 |
10487.5 |
12246.0 |
||
Гадаадын төлөөлөгчийн газруудын хөрөнгө |
Мян.төг |
|
|
|
666417.2
|
||
Берлин |
Мян.төг |
|
|
|
154562.7 |
||
Бээжин |
Мян.төг |
|
|
|
85379.2 |
||
Сөүл |
Мян.төг |
|
|
|
157938.9 |
||
Москва |
Мян.төг |
|
|
|
50171.5 |
||
Токио |
Мян.төг |
|
|
|
136610.5 |
||
Хонконг |
Мян.төг |
|
|
|
81754.4 |
||
Ачааны борлуулалт, агентын шимтгэлийг 2009-2011 оноор харуулбал
/Сая.төг/
д/д |
Агентын нэрс |
Чиглэл |
Байршил |
орлого |
2009 |
2010 |
2011 |
авлага |
1 |
МИАТ АШХ |
УБ-аас ОМ-ын бүх чиглэлд |
УБ-Буянт-Ухаа |
Борлуулалт |
346.4 |
240.8 |
173.1 |
|
шимтгэл |
|
|
|
|
||||
2 |
МАТ |
ОМ-ын бүх чиглэлд |
УБ |
Борлуулалт |
1649.9 |
1409.6 |
2133.2 |
264.3 |
шимтгэл |
144.9 |
120.3 |
192.0 |
|
||||
Шимтгэлийн хувь |
8.8 |
8.5 |
9.0 |
|
||||
3 |
Шанхай дахь АТС |
Бээжин-УБ |
Шанхай |
Борлуулалт |
38.5 |
|
|
|
шимтгэл |
|
|
|
|
||||
4 |
Монкор карго |
Сөүл-УБ |
УБ, Сөүл |
Борлуулалт |
508.5 |
591.0 |
147.6 |
128.1 |
шимтгэл |
19.9 |
27.4 |
2.1 |
|
||||
Шимтгэлийн хувь |
4.0 |
4.6 |
1.4 |
|
||||
5 |
Далай монгол |
Сөүл-УБ |
Сөүл |
Борлуулалт |
93.3 |
511.7 |
444.4 |
71.8 |
шимтгэл |
2.0 |
9.8 |
12.0 |
|
||||
Шимтгэлийн хувь |
2.1 |
1.9 |
2.7 |
|
||||
6 |
Бээжин ТГ |
Бээжин-УБ |
Бээжин |
Борлуулалт |
|
29.3 |
13.6 |
|
шимтгэл |
|
|
|
|
||||
7 |
Сувд карго |
Сөүл-УБ |
Сөүл |
Борлуулалт |
|
183.8 |
324.6 |
|
шимтгэл |
|
9.3 |
12.5 |
|
||||
Шимтгэлийн хувь |
|
5.0 |
3.8 |
|
||||
8 |
Бээжин АРС |
Бээжин-УБ |
Бээжин |
Борлуулалт |
|
|
143.5 |
2.2 |
шимтгэл |
|
|
|
|
||||
9 |
Бээжин-Mangla |
Бээжин-УБ |
Бээжин |
Борлуулалт |
|
|
7.5 |
1.7 |
шимтгэл |
|
|
|
|
||||
10 |
Бээжин-Kerry |
Бээжин-УБ |
Бээжин |
Борлуулалт |
|
|
14.2 |
4.3 |
шимтгэл |
|
|
|
|
||||
11 |
MKD |
Сөүл-УБ |
УБ |
Борлуулалт |
|
|
308.1 |
133.9 |
шимтгэл |
|
|
27.7 |
|
||||
|
|
|
9 |
|
||||
12 |
Pacific Aviation Marketing (HK) |
HKG-ULN |
HKG |
Борлуулалт |
|
|
58.7 |
35.4 |
шимтгэл |
|
|
1.8 |
|
||||
|
НИЙТ ДҮН |
Борлуулалт |
2636.6 |
2966.2 |
3768.5 |
|
||
шимтгэл |
166.8 |
166.8 |
248.1 |
|
ОМ-ын бүх чиглэлд 2009-2011 онд нийт ачааны борлуулалтын 60 орчим хувийг зөвхөн МАТ компани гүйцэтгэж 9 орчим хувийн шимтгэл авсан байна.
Шууд зардлыг нэр төрлөөр нь авч үзвэл:
Зардлын төрөл
|
2009 он |
Эзлэх хувь |
2010 он |
Эзлэх хувь |
2011 он |
Эзлэх хувь |
Хэмжих нэгж |
Сая.төг |
хувь |
Сая.төг |
хувь |
Сая.төг |
Хувь |
Шатах тослох материал |
22434.8 |
42.08 |
23063.9 |
42.25 |
29858.2 |
47.09 |
Нисэх буудлын хураамж |
3990.4 |
7.48 |
3052.7 |
5.59 |
3042.5 |
4.8 |
Аэронавигацийн орлого |
4742.0 |
8.89 |
3919.9 |
7.18 |
5193.6 |
8.19 |
Газрын үйлчилгээ |
5489.6 |
10.30 |
5945.8 |
10.89 |
4976.1 |
7.85 |
Техник засвар үйлчилгээний зардал |
7618.7 |
14.29 |
7981.8 |
14.62 |
7348.8 |
11.59 |
Зорчигчийн хүнс |
4153.0 |
7.79 |
4564.4 |
8.36 |
4872.3 |
7.68 |
Зорчигчийн үйлчилгээ |
1514.8 |
2.84 |
2167.1 |
3.97 |
2241.5 |
3.53 |
Нисэх бүрэлдэхүүний зардал |
3370.5 |
6.32 |
3898.4 |
7.14 |
5876.4 |
9.27 |
Дүн |
53313.8 |
100.0 |
54594.0 |
100.0 |
63409.4 |
100.0 |
Эндээс харахад шууд зардлын өсөлтөнд шатахууны өсөлтийн эзлэх хувь нэмэгдсэн байна.
Мөн зорчигчийн хүнсний зардлыг зорчигчийн тоотой харьцуулахад:
Зардлын төрөл
|
Хэмжих нэгж |
2007он |
2008 он |
2009 он |
2010 он |
2011 он |
Зорчигчийн хүнс Үүнээс: |
Сая.төг |
3309.8 |
3370.3 |
4153.0 |
4564.4 |
4872.3 |
Нүхт тур ХХК-д төлсөн хоолны зардал |
мян.төг |
|
|
1086.4 |
1730.5 |
1618.5 |
Хүн |
|
|
122584 |
135154 |
139480 |
|
Нэгж өртөг |
|
|
8.9 |
12.8 |
11.6 |
|
Зорчигчийн тоо |
хүн |
275680 |
277112 |
239461 |
203158 |
275421 |
Нэгж өртөг |
Мян.төг |
12.0 |
12.2 |
17.3 |
22.5 |
17.7 |
Нэгж өртгийн харьцаа |
|
|
|
1.9 |
1.7 |
1.5 |
Тэгэхээр дээрх хүснэгтээс харахад нэг зорчигчийн хүнсний өртөг 2007 оноос 47.5 хувиар, 2008 оноос 45.1 хувиар тус тус өссөн байна. Энэ нь зорчигчийн хоолыг менежментийн гэрээгээр Нүхт тур компанид шилжүүлсэнээс зорчигчид ноогдох зардал 1.5-1.9 дахин өссөнийг баталгаажуулж байгаа юм.
Шууд бус зардалд өмнөх онуудаас зөвхөн онгоц түрээсийн зардал буурсан, бусад зардал өсчээ. Үүнд: Нислэгийн саатал, борлуулагч агентуудын шимтгэл, SITA суудал захиалга, гадаад дахь төлөөлөгчийн газруудын зардал, IOSA, ISAGO аудитын төлбөр зэрэг зардал өссөн байна.
Нэмэлт болон удирдлагын зардлаас ерөнхий сургалтын зардал, албан томилолтын зардал, нийтийн ба хөнгөн тэрэгний зардал, зар сурталчилгааны зардал, зөвлөх болон бусад үйлчилгээний зардал, Олон улсын гишүүнчлэлийн зардал, ажиллагсдын орон сууцны хөнгөлөлтийн зардал зохих хувиар нэмэгдсэн байгаа юм. За харин дараагийн цувралаар зардлууд дотроос томоохон дүн бүхий зардлууд нь чухам юу юу байдаг вэ гэдгийг хүргэх болно.
Б.Итгэлт
Сэтгэгдэл ( 1 )
Байгуулгын нууц задалхаа болиоч дээ.Шуналын туламнуудын идсэн уусныг л бичдэг юм байгаа биз. Байгуулгын нууц задалхаа болимоор юмаа. Арай дэндэж байна шүү