Нийгэм, эдийн засагт үүсээд буй нөхцөл байдалтай холбоотойгоор УИХ-ын даргын захирамжаар байгуулагдсан Ажлын хэсэг өнгөрсөн ням гарагт /2022.04.10/ хуралдаж, төв талбай дээр үзэл бодлоо илэрхийлэн жагссан залуусын шаардлагад бодитой хариу өгөх ёстой гэсэн байр суурийг спикер илэрхийлсэн. Түүнчлэн Ажлын хэсгээс 2022 оны төсвийг хэмнэлтийн горимд шилжүүлэх, шаардлагатай бол 2022 оны төсөвт тодотгол хийх нь зүйтэй гэж үзсэн.
Тэгвэл өнөөдөр /2022.04.15/ Засгийн газар ээлжит бус хуралдаанаараа 2022 оны төсвийн тодотголыг хэлэлцэж байна.
Тэгэхээр Монгол Улсын 2022 оны нэгдсэн төсвийн тухай хууль хэрэгжиж эхэлснээсээ хойш 4 сар хүрэхгүй хугацааны дотор ХОЁР УДАА тодотгогдох нөхцөл байдал үүсээд байна.
Эхний тодотголын тухайд, Монгол Улсын Ерөнхийлөгчөөс ахмад настны тэтгэврийг нэмэгдүүлэхэд чиглэсэн тодорхой шийдлийг дотоод нөөц бололцоогоо дайчлан яаралтай боловсруулж, үе шаттай авч хэрэгжүүлэн ажиллахыг Монгол Улсын Засгийн газарт чиглэл болгосонтой холбогдуулан Төсвийн тухай хуулийн 34 дүгээр зүйлийн 34.1.4-д заасны дагуу төсвийн тодотголын төслийг боловсруулсан юм.
Энэ хүрээнд тэтгэвэр нэмэгдүүлэхдээ нэгдсэн төсвийн нийт алдагдлын хэмжээг өөрчлөхгүйгээр төсвийн ерөнхийлөн захирагч нарын төсөв хооронд зохицуулалт хийх замаар улсын төсвийн зарлагыг бууруулах, мөн дүнгээр нийгмийн даатгалын тэтгэврийн сангийн төсвийг нэмэгдүүлэх замаар шийдвэрлэхээр төлөвлөж, тусгасан гэж Засгийн газар, УИХ-ын гишүүд тайлбарлаж буй.
Тэгвэл хоёр дахь удаагийн буюу энэ удаагийн тодотгол хийх гэж буй зорилго нь төсвийн зардлыг хэмнэх, зардлаа оновчтой байдлаар эргэн харах буюу сангийн бодлогыг хумих арга хэмжээнүүдээр дамжуулан инфляцын эрчмийг бууруулахад чиглэж байгаа юм.
Сануулахад, УИХ-аас эхний байдлаар хуульчлан баталсан 2022 оны нэгдсэн төсөвт:
Орлогын тооцооллыг харахад, 88.4 хувь буюу 13.9 их наяд төгрөг нь татвараар, 11.6 хувь буюу 1.8 их наяд төгрөг нь татварын бус орлогоор бүрдүүлэхээр тусгасан.
Харин эдийн засгийн гадаад, дотоод нөхцөл байдлыг аваад үзэхэд, энэ оны төсөвт 14 орчим их наяд төгрөгийн татварын орлого төвлөрүүлнэ гэдэг бодит эрсдэлтэй тулсан харагдаж буй юм. Нөхцөл байдал өнөөдрөөс арай гайгүй байсан нэгдүгээр сарын статистикийг аваад үзэхэд, орлогын албан татвар өмнөх 2021 оны мөн үеэс 7 орчим нэгж хувиар буурчихсан үзүүлэлттэй байсан. Инфляцтай холбоотойгоор төсөв, мөнгөний бодлого нэмж хатуурах төлөвтэй байгаа энэ үед иргэд, аж ахуйн нэгжүүдийн орлогын хэмжээ ч буурах эрсдэлтэй байгаа билээ.
Тэгэхээр 2022 оны төсвийн хоёр дахь удаагийн тодотголоор зардлуудаа хэмнэхдээ асуудалд ерөнхийлсөн байдлаар хандаад өнгөрөх бус эдийн засагчдын тооцоолол, судалгааг анзаарч хандах шаардлагатай байна. Тухайлбал, гадаад шок хэт өндөр байгаа энэ үед эдийн засгийн дотоод идэвхжилээ унагахгүй байхын тулд хэрэгжүүлэх хэрэгтэй төсөл хөтөлбөрүүд юу юу байна вэ гэдэгт нь анхаарах ёстой. Хил боомтын асуудалд манай улс төрийн түвшний дипломат ур чадвар жулдсаар байгаа нь нэгэнт тодорхой болсон тул дотоод нөөц бололцоогоо зөв үнэлэх тал дээр эрх баригчид тархиа ажиллуулах хэрэгтэй л харагдаж буй юм.
Тогтвортой байдлын тухай хуулийн дагуу 2022 онд төсвийн алдагдал ДНБ-ий 5.1 хувиас хэтрэх ёсгүй. Энэ хүрээнд алдагдлыг 2.4 их наяд төгрөг байхаар баталсан. Төсвийн алдагдлын 1.4 их наядыг гадаадын зээл тусламжаар шийдвэрлэх бол, Тогтворжуулалтын сангаас төсөв рүү 400 тэрбум төгрөг татахаар тооцсон. Харин үлдсэн хэсгийг нь Засгийн газрын дотоод бонд гаргаж нөхөхөөр тооцоолсон байдаг.
Энэ онд 2.5 их наяд төгрөгийн хөрөнгө оруулалт хийгдэхээс зам тээвэр, эрчим хүч, барилга, бүтээн байгуулалтын салбарт 1.8 их наяд төгрөгийн хөрөнгө оруулалт хийгдэнэ. Үр дүнд нь ДНБ-ий хэмжээ 820 гаруй тэрбум төгрөгөөр өснө гэсэн тооцоолсон байсан ч, биелэх магадлал тун муу юм.
Эрх баригчдын зүгээс эдийн засгийг сэргээхэд чиглэсэн хөрөнгө оруулалтын болоод урсгал зардлуудыг тусгасан гэж тайлбарладаг 2022 оны төсвийн хуулиар Төсвийн ерөнхийлөн захирагч тус бүр хэдэн төгрөг захиран зарцуулах эрхтэй болсныг 2021 оны төсөв, 2022 оны төсвийн төслүүд дэх дүнгүүдтэй харьцуулан хүргэж байна.
Сануулахад, энэ онд шинээр байгуулагдан, үйл ажиллагаагаа эхлүүлсэн Эдийн засаг хөгжлийн яамны сайдын зардлыг 2022 оны төсвийн ТӨСӨЛД 4,392.4 сая төгрөгөөр тусгаж оруулж ирсэн бол хэлэлцүүлгийн явцад энэ хэмжээ нэмэгдэж, 313 тэрбум 859 сая 900 мянган төгрөг байхаар хуульчлан батлагдсан. Мөн шинээр байгуулагдсан Цахим хөгжил, харилцаа холбооны яамны сайдын захиран зарцуулах зардал 2022 оны төсвийн төсөлд 1,862.6 сая төгрөг байхаар эхэлж тусгагдсан бол 44 тэрбум 544 сая 100 мянган төгрөг байхаар хуульчлагдан батлагдсан юм.
Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн Тамгын Газрын Дарга
Монгол Улсын Их Хурлын Дарга
Монгол Улсын Ерөнхий сайд
Монгол Улсын Шадар сайд
Засгийн газрын хэрэг эрхлэх газрын дарга
Байгаль орчин, аялал жуулчлалын сайд
Гадаад харилцааны сайд
Сангийн сайд
Хууль зүй, дотоод хэргийн сайдын багцад
Зам тээврийн хөгжлийн сайд
Батлан хамгаалахын сайд
Боловсрол, шинжлэх ухааны сайд
Уул уурхай, хүнд үйлдвэрийн сайд
Хүнс, хөдөө аж ахуй, хөнгөн үйлдвэрийн сайд
Хөдөлмөр, нийгмийн хамгааллын сайд
Эрүүл мэндийн сайд
Эрчим хүчний сайд
Барилга, хот байгуулалтын сайд
Соёлын сайд
Эдийн засаг хөгжлийн сайд
Цахим хөгжил, харилцаа холбооны сайд
Шүүхийн сахилгын хороо
Улсын Ерөнхий прокурор
Авлигатай тэмцэх газрын дарга
Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөлийн нарийн бичгийн дарга
Монгол Улсын Ерөнхий аудитор
Санхүүгийн зохицуулах хорооны дарга
Улсын дээд шүүхийн Ерөнхий шүүгч
Шүүхийн Ерөнхий Зөвлөлийн дарга
Хүний Эрхийн Үндэсний Комиссийн дарга
Монгол Улсын Үндсэн хуулийн цэцийн дарга
Төрийн албаны зөвлөлийн дарга
Үндэсний статистикийн хорооны дарга
Сонгуулийн Ерөнхий Хорооны дарга
Цагаатгах ажлыг удирдан зохион байгуулах улсын комиссын даргын зардал
Сэтгэгдэл ( 2 )
Төсвийн зардлыг орлогын 80-аас ихгүй байхаар тооцож байж л энэ хямралаас гарна. Нэн шаардлагагүй хөрөнгө оруулалтыг бүгдийг нь танах хэрэгтэй.
Төсөв тодотгоод хасах нь гэсэн чинь нэмэгдээд ,нөгөө 2.4 ИХ наядын алдагдал чинь өсөх нь .....Алдагдлыг зээлээр л хаана .зайл