БНХАУ-ын хөрөнгө оруулалтын санаачилга болох "Бүс ба Зам” олон улсын хамтын ажиллагааны дээд түвшний чуулга уулзалтад Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүхийг оролцох үеэр хоёр улсын төрийн тэргүүн нарыг байлцуулан холбогдох албаныхан хэд хэдэн баримт бичигт гарын үсэг зурсан билээ.
Тухайлбал, “Эрдэнэбүрэнгийн усан цахилгаан станц барих төслийн Тусгайлсан зээлийн хэлэлцээр”-ийн баримт бичигт гарын үсэг зурсан.
Мөн Монгол Улсын Засгийн газраас хэрэгжүүлж буй “Шинэ сэргэлтийн бодлого”-ын хүрээнд Боомтын сэргэлтийн Үндэсний хороог байгуулсантай холбогдуулан Монгол, Хятад улсын хилийн боомтын менежментийн хамтын ажиллагааны механизмыг хөгжүүлэх, бусад ажлын хэсгийн уялдаа холбоог хангах зорилгоор 2014 онд байгуулсан “Монгол, Хятадын хилийн боомтын менежментийн хамтын ажиллагааны комисс байгуулах тухай хэлэлцээр”-ийг шинэчлэн байгуулсан.
Дашрамд тодотгоход, Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ боомтын сэргэлтийн бодлогыг Монгол, ОХУ, БНХАУ гурван улсын коридорын бодлогуудтай уялдуулан хэрэгжүүлж чадвал ДНБ 100 их наяд хүрэх боломжтой гэсэн байр суурийг саяхан илэрхийлсэн.
Ер нь "Бүс ба Зам” санаачилгын чуулга уулзалтаар яригдах асуудлууд бидэнд ямар хамаатай вэ гэдэг талаар манай дотоодын судлаач, шинжээчид байр сууриа илэрхийлж байсан.
Хоёр хөршийн удирдагчид өнгөрсөн гуравдугаар сард хийсэн уулзалтаараа Монголын нутгаар дамжих хийн хоолойн төслийг хэрэгжүүлэх шаардлагатай гэдэг дээр нэгдсэн ойлголттой болж, холбогдох баримт бичгүүдийг ойрын хугацаанд бэлэн болгох үүрэг өгсөн гэх мэдээлэл наашилж байв.
Тэгвэл сая болсон "Бүс ба Зам” чуулга уулзалтын үеэр ОХУ-ын Ерөнхийлөгч Владимир Путин Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүхтэй уулзахдаа, Монголын газар нутгаар дамжих “Сибирийн хүч 2” хийн хоолойн төслийг амжилттай хэрэгжинэ гэдэгт итгэж буйгаа илэрхийлээд байна.
БНХАУ-ын дарга Ши Жиньпин чуулга уулзалтын нээлтэд хэлсэн үгэндээ “Эртний, хуучин Торгоны замыг сэргээж, улс түмний бодлогын, худалдааны, санхүүгийн, нөхөрлөлийн холболтыг бүтээн байгуулснаар дэлхийн эдийн засгийн хөгжилд шинэ эрч хүчийг нэмэх зорилготой”-г онцолж, ирэх 10 жилд дэлхийн 150 гаруй орон, олон улсын 20 гаруй байгууллагыг хамруулан гурван хэмжээст дэд бүтцийг бүтээн байгуулж, нээлттэй эдийн засгийн хөгжилд бүх талын дэмжлэг үзүүлэх, ажил хэрэгч хамтын ажиллагааг хөгжүүлэх, ногоон хөгжлийг цогцлоох, техник, технологийн шинэчлэлийг эрчимжүүлэх, хүмүүнлэгийн солилцоог өргөжүүлэх, шударга ёсыг бэхжүүлэх, “Бүс ба Зам” олон улсын хамтын ажиллагааны механизмыг боловсронгуй болгох зэрэг 8 шинэ саналыг дэвшүүлж буйгаа танилцуулсан юм.
Түрүүн дурдсанчлан, "Бүс ба Зам” санаачилгаас бидэнд яг ямар асуудлууд илүү хамаатай вэ гэдгийг тодотгох үүднээс доктор Д.Төмөрпүрэвээр ахлуулсан багийн хийж гүйцэтгэсэн судалгаанаас эшлэн сануулъя.
Судлаачид уг санаачилгын хүрээнд хэрэгжиж буй болон хэрэгжихээр төлөвлөгдсөн Монгол Улсад хамаарал бүхий төслүүдийн манай улсад үзүүлэх нөлөөллийн талаарх судалсан. Улмаар Монгол Улсын хувьд “Бүс ба Зам” санаачилгын хүрээнд геополитикийн тэнцвэрээ хадгалахын сацуу бодлогын хүрээнд оновчтой оролцох, зохицуулах шаардлагатай чухал асуудлууд бийг хөндсөн байгаа юм.
Судалгааны мэдээллээс эшлэн хүргэхэд, “Бүс ба Зам” санаачилгын хүрээнд бүс нутгийн орнууд руу чиглэсэн шууд хөрөнгө оруулалтын урсгал 2013-2017 онд 80.7 тэрбум ам.долларт хүрчээ. Сүүлийн үе ийн тайлан мэдээллээр, БНХАУ-ын зүгээс дангаараа хийсэн хөрөнгө оруулалт 2020 онд нийтдээ 47 орчим тэрбум ам.доллар болсон байна. Гэхдээ энэ нь 2019 оны хөрөнгө оруулалтаас 54 хувиар буурсан бол “Бүс ба Зам”-ын хөрөнгө оруулалтын оргил үе болох 2015 оныхоос 78 орчим тэрбум ам.доллароор буурсан үзүүлэлт болжээ.
2021 оны байдлаар “Бүс ба Зам”-ын гишүүн орнуудад хийсэн банк санхүүгийн бус шууд хөрөнгө оруулалт 7 тэрбум 430 сая ам.долларт хүрч, өнгөрсөн оны мөн үеийнхээс 13.8 хувиар нэмэгджээ. Хэрэгжих төслүүдийн нийт хөрөнгө оруулалт 46 тэрбум 490 сая ам.долларт хүрч, 30 тэрбум 800 сая ам.долларын төсөл одоогоор хэрэгжээд байна.
“Бүс ба Зам” санаачилга нь одоогоор “Торгоны замын эдийн засгийн бүс”, “21-р зууны далайн торгоны замын бүс” гэсэн хоёр чиглэлээр санаачилгад багтсан улс орнуудын эдийн засгийн хамтын ажиллагааг нэмэгдүүлэх, нөөц баялгийг чөлөөтэй тээвэрлэх буюу нэвтрүүлэх зорилготой хөгжлийн стратеги болон өргөжиж буй аж. Санаачилгын хүрээнд Азийн дэд бүтцийн хөрөнгө оруулалтын банк (АДБХОБ) байгуулагдаж, бүс нутгийн олон оронд томоохон төслүүдийг санхүүжүүлэн хэрэгжүүлж байна.
Монгол Улс энэ санаачилгад нэгдэн зарим төслийг хэрэгжүүлэхээр зээлийн хэлэлцээр байгуулан санхүүжилт авах ажлууд хийгдэж байгаа талаар зарим төрийн байгууллага, хэвлэл мэдээллийн хэрэгслээр мэдээлэгддэг боловч энэ хүрээнд манай улсад санхүүжүүлэх төслүүд болон зээл, тусламжийн мэдээллийн нээлттэй байдал сул байна гэж судлаачид үзэж буй юм. Тиймээс ч уг судалгааг хийж, гүйцэтгэжээ.
Судлаачдын зүгээс Монгол Улсын цаашид баримтлах бодлого, хэрэгжүүлэх төсөл, хөтөлбөр, санхүүжилт зэрэг асуудлыг ул суурьтай тодорхойлоход чухал ач холбогдолтой хэмээн үзэж уг санаачилгын мөн чанарыг судалж, дүгнэлт гаргахыг эрмэлзжээ.
Тухайлбал, “Бүс ба Зам” нь санаачилга, бодлого, төсөл, хөтөлбөр, стратегийн аль нь болох; тухайлан хариуцаж буй байгууллага байгаа эсэх; санаачилга бүхэлдээ ач холбогдолтой эсэх; тодорхой төсөв, бодлоготой эсэх; санаачилга бүхэлдээ хэрхэн, ямар байдлаар ажилладаг зэрэг асуудлыг судалгаандаа хамруулжээ.
Судалгааны хүрээнд “Бүс ба Зам” санаачилгад Монгол Улс оролцсоноор учирч болох эрсдэл, бэрхшээл сорилтыг хэрхэн бууруулах талаар зөвлөмж боловсруулжээ. Тухайлбал, манай улсын хувьд уг санаачилгын засаглал, тогтолцоо, хууль эрх зүйн орчин нөхцөлийг сайтар судалж ойлгох, ялангуяа БНХАУ-ын төрийн бодлого, стратеги, хууль эрх зүйн орчныг нарийвчлан судлах, бүс нутгийн болон дэлхийн өнөөгийн нөхцөл байдлыг нухацтай үнэлэн, ирээдүйн чиг хандлагыг сайтар судалж байж, эдгээр төсөлд бэлтгэлтэй оролцох зайлшгүй шаардлагатай талаар судлаачид зөвлөжээ. Мөн геополитикийн хүчин зүйлээс гадна манай улсын макро эдийн засгийн хязгаарлагч хүчин зүйлүүд, ялангуяа өрийн тогтвортой байдлыг сайтар харгалзаж үзэх шаардлагатай талаар зөвлөмжид дурджээ.
Монгол Улс энэ санаачилгад нэгдэн зарим төслийг хэрэгжүүлэхээр зээлийн хэлэлцээр байгуулан санхүүжилт авах ажлууд хийгдэж байгаа тул сайтар нарийвчлан судалсан байх шаардлага тулгарч байгааг онцолсон байна.
Гэхдээ БНХАУ-аас Монгол Улсад санхүүжүүлэх төслүүд, зээл, тусламжийг “Бүс ба Зам” санаачилгын хүрээнд хамруулахаасаа илүү хоёр талт хамтын ажиллагааны гэрээ, тусламжид хамаатуулан ойлгож болохоор байгаа нь энэ талаарх мэдээлэл бага, ерөнхийдөө нээлттэй биш байгааг харуулж байна. АДБХОБ-ны цахим хуудас, гадаад, дотоод зарим эх сурвалжаас харахад “Бүс ба Зам” санаачилгын хүрээнд Монгол Улс нийгмийн кредит онооны системд нэгдэн, царай таних камержуулалт ашиглахаас гадна төмөр зам, харилцаа холбоо, эрчим хүчний төслүүдэд зээл, тусламж авах тухай мэдээлэл хомс олдоно. Эдийн засгийн коридортой холбоотой ОХУ, Монгол Улс, БНХАУ-ын төрийн тэргүүний уулзалтаас Монгол Улсад хэрэгжүүлэх 32 төсөл санал болгосон боловч хэрэгжилт нь төдий л сайнгүй байгаа гэж судалгаанд дурджээ.
Бусад улсад тохиолдож буй бэрхшээлтэй асуудлуудыг сайн судалж, холбогдох гэрээ конвенц, БНХАУ-ын хууль тогтоомж, уг санаачилгын засаглалын онцлогийг ойлгон, бэлтгэл сайтай оролцвол “Бүс ба Зам”, АДБХОБ-ны санхүүжилтээр манай улсад хэрэгжиж буй болон хэрэгжүүлэхээр төлөвлөгдсөн төслүүд нь зорилтот сайн үр дүнг үзүүлэх магадлалтай. Гэхдээ дэд бүтцийн томоохон, мега төслүүд нь зарим талаар гадаад хүчин зүйлээс ихээхэн хамаарахаас гадна улсын төсөв санхүү, зээлийн асуудал, гуравдагч хөршийн бодлого, нийгэм, хүний эрхийн асуудалд ч мөн тодорхой нөлөө үзүүлэхийг тооцох хэрэгтэй...
Монгол Улс 1990 онд олон намын тогтолцоотой, олон ургальч үзэлтэй, ардчилсан нийгэмд шилжих чухал алхмууд хийсэн. 1992 оны шинэ Үндсэн хуулиараа Монгол Улс хоёр хөрш оронтойгоо тэнцвэртэй харилцаа тогтоон гадаад бодлогоо үргэлжлүүлэх, олон улсын шинэ чиг баримжаа олгох шинэ тогтолцоо бий болгохыг тунхагласан. Манай улс хоёр хөрштэйгөө найрсаг харилцаатай явсаар ирсэн бөгөөд мөн "Гуравдагч хөрш"-ийн гадаад бодлогыг баримталдаг. Мөн XXI зууны геополитикийн бодит байдал өөрчлөгдөж буйтай холбогдуулан Монгол Улс АНУ, Япон, Герман, Өмнөд Солонгос зэрэг бусад улстай харилцаагаа өргөжүүлж байна. Ялангуяа Монголын ашигт малтмалын нөөц гадаадын хөрөнгө оруулалт татаад зогсохгүй тэдгээр улстай харилцаагаа өргөжүүлэх боломж бүрдүүлсэн юм. "Гуравдагч хөрш"-ийн дунд АНУ манай хоёр хөрштэйгөө харилцах харилцаанд чухал үүрэг гүйцэтгэдэг. Иймд Монгол Улсын хувьд БНХАУ, АНУ-ын хооронд өрнөж буй геополитик, гео-эдийн засгийн өрсөлдөөнд анхаарал, болгоомжтой хандах ёстой. БНХАУ-ын “Бүс ба Зам” санаачилга болон АНУ-ын "Чөлөөтэй, нээлттэй Энэтхэг-Номхон далайн бүс" хөтөлбөрүүд, тэдний хоорондын өрсөлдөөн нь Монгол Улсад чухал ач холбогдолтой гэж энэ хоёр орны зүгээс үзэж байгаа учраас Монголд ихээхэн нөлөөлөх магадлалтай гэдэгтэй бид санал нийлж байна. Үүнийг харгалзан үзвэл том гүрнүүдийн геополитикийн өрсөлдөөн манай улсад тодорхой байдлаар нөлөөлж болзошгүй тул бид туйлын уян хатан бодлого баримтлах шаардлагатай болно гэсэн үг.
Хэдийгээр Монгол Улс нь АНУ, Япон, Энэтхэг зэрэг бусад орон руу хандсан “гуравдагч хөрш”-ийн бодлого баримталдаг ч хөрш орон болох ОХУ, БНХАУ-тай эдийн засаг, улс төрийн нягт холбоотой хэвээр байх болно. Иймд Монгол Улсын хувьд “Бүс ба Зам” санаачилгын хүрээнд геополитикийн тэнцвэрээ хадгалахын зэрэгцээ эдгээр бүх хүчин зүйлийг оновчтой зохицуулах нь амин чухал асуудал гэсэн байна.
Сэтгэгдэл ( 2 )
Үнэхээр манайд төсөл хөтөлбөрүүд яаж хэрэгжүүлэх юм гэдгийг сайтар бодох хэрэгтэй. Ихэнхдээ хятадын төслүүд хятад ажилчидаа оруулна гэж заасан байдаг. Ихэнхи улс орнууд Африкт ялангуяа одоо иймэрхүү төслүүдээс татгалзаж байгаа. Тоног төхөөрөмж ажилчин 2 нь төслийн ихэнхи санхүүжилтийг аваад явчихаж байгаа тул тухайн улс даа ашиг багатай авилгач дарга нар хожоотой болдог. Өрөндөө газар нутгийнхаа аль хэсгээ өгөх талаар бодож байгаа байхдаа. Толгойгүй үр удамгүй болов доо
шал дэмий ардчилал гэж горьдсон 30 жил маань, үнхээр л сайхан юм байх гэж итгэж байсан маань үлэмж их долларын өрөнд орууллаа, одоо бүс нутгийхантайгаа хамтарвал аоай л ирээдүй юм даа